1. Wstęp

  • 1.1 Wprowadzenie do grafenu i technologii baterii:Grafen, odkryty na początku XXI wieku, to dwuwymiarowa alotropowa forma węgla, składająca się z pojedynczej warstwy atomów ułożonych w heksagonalną sieć krystaliczną. Materiał ten charakteryzuje się wyjątkowymi właściwościami, w tym niezwykle wysokim przewodnictwem elektrycznym, które jest ponad 200 razy większe niż miedzi 1, doskonałym przewodnictwem cieplnym, dziesięciokrotnie przewyższającym miedź 1, oraz imponującą wytrzymałością mechaniczną, z wytrzymałością na rozciąganie wynoszącą 130 GPa 1 2. Te unikalne cechy sprawiają, że grafen jest obiecującym materiałem do zastosowań w wielu dziedzinach, w tym w technologii baterii. Przemysł motoryzacyjny przechodzi znaczącą transformację w kierunku elektryfikacji, a hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV) stanowią kluczowe ogniwo w tej ewolucji. PHEV łączą zalety napędu elektrycznego z elastycznością silnika spalinowego, oferując możliwość jazdy na krótkich dystansach w trybie bezemisyjnym oraz pokonywania dłuższych tras bez obawy o zasięg 3. W związku z tym istnieje ciągłe zapotrzebowanie na udoskonalanie technologii baterii stosowanych w PHEV, aby zwiększyć ich zasięg elektryczny, skrócić czas ładowania i poprawić ogólną wydajność. Właśnie w tym kontekście pojawia się zainteresowanie potencjalnym zastosowaniem grafenu.
  • 1.2 Cel raportu:Niniejszy raport ma na celu dogłębną analizę perspektyw zastosowania pakietów bateryjnych opartych na grafenie w hybrydowych pojazdach elektrycznych typu plug-in oferowanych przez wiodących producentów samochodów: Toyotę, Kia/Hyundai, Teslę, BYD i Chery, w roku 2025. Raport zbada aktualny stan rozwoju technologii baterii grafenowych, plany poszczególnych producentów dotyczące ich wdrożenia, potencjalne zalety i wady takiego rozwiązania, wyzwania stojące na drodze do masowego wdrożenia, istnienie jakichkolwiek prototypów oraz opinie ekspertów dotyczące harmonogramów komercjalizacji. Ostatecznie raport oceni prawdopodobieństwo pojawienia się pakietów bateryjnych opartych na grafenie w hybrydach typu plug-in wymienionych marek w roku 2025.

2. Aktualny stan technologii baterii grafenowych

  • 2.1 Status rozwoju i komercjalizacji:Technologia baterii grafenowych przeżywa dynamiczny okres rozwoju, napędzany znaczącymi inwestycjami ze strony rządów, instytucji badawczych oraz sektora prywatnego 3. Inicjatywy takie jak europejski program Graphene Flagship odgrywają kluczową rolę w przyspieszaniu innowacji i komercjalizacji materiałów opartych na grafenie 3. Chociaż większość zastosowań grafenu w bateriach jest nadal w fazie badań i rozwoju, na rynku pojawiły się już pierwsze produkty wykorzystujące ten materiał, takie jak seria baterii kwasowo-ołowiowych z grafenem firmy Ipower Batteries 3. Niemniej jednak, w kontekście wymagających aplikacji, takich jak baterie do PHEV, które muszą charakteryzować się wysoką gęstością energii i długą żywotnością, komercjalizacja baterii grafenowych znajduje się prawdopodobnie na wcześniejszym etapie. Badania koncentrują się głównie na ulepszaniu istniejącej technologii litowo-jonowej za pomocą grafenu lub na opracowywaniu całkowicie nowych chemii opartych na tym materiale. Prognozy rynkowe wskazują na znaczący wzrost globalnego rynku baterii grafenowych, z przewidywanymi przychodami sięgającymi nawet 1,9 miliarda USD do roku 2034 (Fact.MR 3) lub 2,125,06 miliona USD do roku 2033 (AstuteAnalytica 1). Jednakże, szacowana wartość rynku w roku 2024 wynosiła od 170 do 186 milionów USD (Grandview Research 4, Straits Research 5), co sugeruje, że rynek ten jest wciąż w początkowej fazie rozwoju.
  • 2.2 Rodzaje baterii ulepszonych grafenem:Obecnie prowadzone są intensywne badania nad różnymi rodzajami baterii, w których wykorzystuje się grafen w celu poprawy ich parametrów. Jednym z obiecujących kierunków są baterie grafenowo-litowo-jonowe, w których grafen jest dodawany do elektrod (anody lub katody) w celu zwiększenia przewodnictwa elektrycznego. Takie rozwiązanie może prowadzić do uzyskania wyższej gęstości energii, skrócenia czasu ładowania oraz wydłużenia żywotności baterii 3. Na przykład, badania przeprowadzone w Caltech wykazały, że pokrywanie katod baterii litowo-jonowych grafenem może znacząco poprawić ich wydajność i trwałość 7. Kolejnym obszarem badań są baterie litowo-siarkowe z grafenem, które wykazują potencjał do osiągnięcia znacznie wyższej gęstości energii niż tradycyjne baterie litowo-jonowe, co jest kluczowe dla zwiększenia zasięgu pojazdów elektrycznych. Grafen jest w tym przypadku wykorzystywany do stabilizacji elektrod siarkowych i poprawy przewodnictwa oraz żywotności cyklicznej 3. Rozwijana jest również technologia baterii grafenowo-aluminiowych, która łączy przewodnictwo grafenu z wydajnością technologii aluminiowo-jonowej, oferując potencjał do bardzo szybkiego ładowania (w ciągu kilku minut) i zwiększonego bezpieczeństwa w porównaniu z bateriami litowo-jonowymi 3. Firma GMG aktywnie pracuje nad rozwojem tego typu baterii 13. Ostatnią grupą są superkondensatory (ultrakondensatory) oparte na grafenie, które wykorzystują dużą powierzchnię grafenu do szybkiego ładowania i rozładowywania oraz osiągania wysokiej mocy wyjściowej. Chociaż charakteryzują się niższą gęstością energii niż baterie, są idealne do zastosowań wymagających szybkich impulsów energii 2.
  • 2.3 Kluczowi gracze w technologii baterii grafenowych:W badania i rozwój technologii baterii grafenowych aktywnie zaangażowane są zarówno duże, uznane firmy z branży bateryjnej, jak i wyspecjalizowane przedsiębiorstwa zajmujące się grafenem oraz instytucje badawcze. Do wiodących graczy należą między innymi Samsung SDI i LG Chem, które koncentrują się na wykorzystaniu grafenu do ulepszania materiałów elektrodowych 3. Firmy takie jak Nanotech Energy specjalizują się w opracowywaniu baterii z dodatkiem grafenu do pojazdów elektrycznych 3, a Graphene Manufacturing Group (GMG) skupia się na rozwoju baterii grafenowo-aluminiowych 13. Istotną rolę odgrywają również instytucje badawcze, takie jak Caltech, prowadzący badania nad powłokami grafenowymi dla katod 7, oraz Swansea University, pracujący nad skalowalną produkcją grafenu do kolektorów prądu 21.

3. Perspektywy zastosowania baterii grafenowych w PHEV w 2025 roku u poszczególnych producentów

  • 3.1 Toyota:Analiza dostępnych informacji dotyczących modeli hybrydowych typu plug-in Toyoty na rok 2025 22 wskazuje, że potwierdzone modele, takie jak Prius Plug-in Hybrid (wcześniej znany jako Prius Prime 29) oraz RAV4 Plug-in Hybrid (dawniej RAV4 Prime 25), są wyposażone w baterie litowo-jonowe. Na przykład, Prius Plug-in Hybrid 2025 wykorzystuje baterię litowo-jonową o pojemności 13,6 kWh 24, a RAV4 Plug-in Hybrid 2025 baterię o pojemności 18,1 kWh 26. Przegląd informacji na temat zaawansowanych technologii baterii rozwijanych przez Toyotę 37 ujawnia, że firma koncentruje się głównie na rozwoju i komercjalizacji baterii półprzewodnikowych, z planowanymi datami wprowadzenia na rynek około lat 2027-2030 38. W dostarczonych materiałach badawczych nie ma żadnych wzmianek o planach Toyoty dotyczących integracji baterii grafenowych w ich modelach PHEV na rok 2025.
  • 3.2 Kia/Hyundai:Analiza fragmentów dotyczących modeli hybrydowych typu plug-in Kia i Hyundai na rok 2025 45 wskazuje, że ich modele PHEV na rok 2025, w tym Hyundai Tucson Plug-in Hybrid 45, Kia Sorento Plug-in Hybrid 49 oraz Kia Niro Plug-in Hybrid 51, wykorzystują technologię baterii litowo-jonowych lub litowo-polimerowych. Na przykład, Hyundai Tucson PHEV posiada baterię litowo-jonową o pojemności 13,8 kWh 47, Kia Sorento PHEV baterię litowo-jonową o pojemności 11,8 kWh 49, a Kia Niro PHEV baterię litowo-jonową o pojemności 11,1 kWh 51. Przegląd informacji dotyczących zaawansowanych technologii baterii rozwijanych przez Kia i Hyundai 59 ujawnia, że obie firmy również koncentrują się na rozwoju baterii półprzewodnikowych, z planowanymi datami komercjalizacji około roku 2030 lub później 61. Współpraca z Samsung SDI dotyczy rozwoju wysokowydajnych baterii specjalnie dla robotów, a niekoniecznie baterii grafenowych dla samochodowych PHEV w roku 2025 59.
  • 3.3 Tesla:Analiza fragmentów dotyczących modeli Tesli na rok 2025 68 potwierdza, że obecna i planowana oferta pojazdów Tesli na rok 2025 składa się głównie z pojazdów w pełni elektrycznych (BEV), takich jak Model 3 69 i Model Y 68, bez żadnych wskazówek dotyczących planowanych modeli hybrydowych typu plug-in na rok 2025. W tych modelach stosowana jest głównie technologia baterii litowo-jonowych, w tym niklowo-kobaltowo-aluminiowych (NCA) oraz litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) 71. Przegląd informacji dotyczących potencjalnego wykorzystania baterii grafenowych przez Teslę w którymkolwiek z ich modeli na rok 2025 2 ujawnia dyskusje na temat potencjalnych przyszłych technologii baterii dla Tesli, w tym bezlitowych (prawdopodobnie aluminiowo-jonowych 15) oraz postępów w ich istniejących programach baterii litowo-jonowych i półprzewodnikowych 75. Chociaż grafen jest wspominany w kontekście jego potencjalnych zalet i przeszłych plotek 2, nie ma konkretnych dowodów ani ostatnich ogłoszeń sugerujących, że Tesla planuje wdrożyć baterie grafenowe w którymkolwiek ze swoich pojazdów na rok 2025, które są głównie BEV.
  • 3.4 BYD:Analiza fragmentów dotyczących modeli BYD na rok 2025 28 potwierdza, że BYD oferuje szereg modeli hybrydowych typu plug-in na rok modelowy 2025, takich jak Qin Plus DM-i 79 i Sealion 6 81. Modele te wykorzystują opatentowane przez BYD baterie litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) typu „Blade” 80. Przegląd informacji dotyczących potencjalnego wykorzystania baterii grafenowych w ich modelach PHEV na rok 2025 2 ujawnia, że BYD aktywnie rozwija technologię baterii półprzewodnikowych, z planami „demonstracyjnego użytku” w pojazdach około roku 2027 i dążeniem do masowej adopcji do roku 2030 91. Chociaż w jednym fragmencie krótko wspomniano o grafenie jako technologii, która w przyszłości potencjalnie „zmiażdży wszystko” w kontekście przewyższenia baterii litowych 94, nie ma żadnych wskazówek, że BYD ma konkretne plany wdrożenia baterii grafenowych w swojej ofercie PHEV na rok 2025. Ich bezpośrednie skupienie w zakresie zaawansowanej technologii baterii wydaje się być skierowane na baterie półprzewodnikowe i dalszy rozwój technologii baterii LFP typu „Blade” 92.
  • 3.5 Chery:Analiza fragmentów dotyczących modeli Chery na rok 2025 86 pokazuje, że Chery oferuje kilka modeli hybrydowych typu plug-in na rok 2025, w tym Tiggo 9 PHEV 86, Jetour Shanhai T1 101 i potencjalnie Tiggo 7 Pro PHEV oraz Tiggo 8 Pro PHEV 104. Chemia baterii wymieniona dla tych modeli to głównie litowo-żelazowo-fosforanowa lub litowo-ternarna 101. Przegląd informacji dotyczących potencjalnego wykorzystania baterii grafenowych w ich modelach PHEV na rok 2025 2 ujawnia silny nacisk na technologię baterii półprzewodnikowych w przyszłych planach Chery, przy czym firma ogłosiła zamiar wprowadzenia pojazdów z bateriami ASSB już w 2026 roku i rozpoczęcia masowej produkcji w 2027 roku 96. Chery dąży również do osiągnięcia gęstości energii baterii na poziomie 600 Wh/kg do końca 2025 roku 115, co może wiązać się z wykorzystaniem zaawansowanych materiałów, ale nie potwierdza wprost grafenu. Ponadto Chery nawiązało współpracę z Nio w zakresie technologii wymiany baterii 114, która przynajmniej w 2025 roku prawdopodobnie będzie wykorzystywać istniejącą technologię baterii litowo-jonowych. W dostarczonych fragmentach nie ma wzmianki o konkretnych planach dotyczących integracji baterii grafenowych w modelach PHEV Chery na rok 2025.

4. Zalety i wady stosowania baterii grafenowych w hybrydach typu plug-in

  • 4.1 Potencjalne zalety:Baterie grafenowe oferują szereg potencjalnych korzyści dla hybryd typu plug-in. Jedną z kluczowych zalet jest krótszy czas ładowania w porównaniu z tradycyjnymi bateriami litowo-jonowymi, dzięki szybszemu transportowi jonów w strukturze grafenu 3. Ponadto, grafen może przyczynić się do zwiększenia gęstości energii, co potencjalnie prowadzi do dłuższego zasięgu elektrycznego w PHEV 3. Wysoka przewodność cieplna grafenu może również skutkować lepszym zarządzaniem termicznym i zwiększonym bezpieczeństwem, zmniejszając ryzyko przegrzania baterii 2. Istnieje również potencjał na dłuższą żywotność i zwiększoną liczbę cykli ładowania w porównaniu z konwencjonalnymi bateriami 2. Możliwość tworzenia lekkich i kompaktowych konstrukcji baterii grafenowych może przyczynić się do ogólnej poprawy efektywności pojazdu 2. Wreszcie, produkcja grafenu staje się coraz bardziej zrównoważona i przyjazna dla środowiska, a zwiększona efektywność energetyczna baterii grafenowych może prowadzić do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla podczas eksploatacji pojazdu 3.
  • 4.2 Potencjalne wady:Pomimo obiecujących zalet, istnieją również potencjalne wady związane z zastosowaniem baterii grafenowych w hybrydach typu plug-in. Jedną z głównych przeszkód są wysokie koszty produkcji wysokiej jakości grafenu na dużą skalę, co może czynić baterie grafenowe droższymi 1. Istnieją również wyzwania związane ze skalowaniem procesów produkcyjnych do poziomu wymaganego przez przemysł motoryzacyjny 3. Integracja baterii grafenowych z istniejącymi technologiami baterii i infrastrukturą produkcyjną może również stanowić problem 3. W niektórych typach baterii grafenowych mogą występować problemy z retencją pojemności i wydajnością cykliczną 14. Ponadto, brakuje ustalonych technik masowej produkcji zapewniających spójne i niezawodne baterie grafenowe o wysokiej wydajności 3.

5. Wyzwania związane z powszechnym wdrożeniem w przemyśle motoryzacyjnym

  • 5.1 Opłacalna produkcja na dużą skalę:Kluczowym wyzwaniem dla powszechnego wdrożenia baterii grafenowych w przemyśle motoryzacyjnym jest osiągnięcie opłacalnej produkcji na dużą skalę. Wytwarzanie wysokiej jakości grafenu w ilościach wymaganych do produkcji baterii samochodowych jest procesem złożonym i kosztownym 1. Konieczne są dalsze postępy w technikach wytwarzania grafenu, aby znacząco obniżyć koszty produkcji 3. Osiągnięcie parytetu kosztów z istniejącą produkcją baterii litowo-jonowych jest kluczowym warunkiem powszechnego wdrożenia, a obecne prognozy sugerują, że może to nastąpić dopiero w pierwszej połowie lat 30. XXI wieku 123.
  • 5.2 Standaryzacja i kontrola jakości:Kolejnym istotnym wyzwaniem jest brak jednolitych standardów branżowych dotyczących wydajności, bezpieczeństwa i procesów produkcyjnych baterii grafenowych. Zapewnienie spójnej jakości i wydajności w produkcji na dużą skalę jest również znaczącym zadaniem 3. Brak standaryzacji może prowadzić do niepewności i utrudniać integrację nowej technologii, takiej jak grafen, w wysoce regulowanym przemyśle motoryzacyjnym.
  • 5.3 Integracja z istniejącymi procesami produkcyjnymi:Wdrożenie baterii grafenowych może wymagać znaczących modyfikacji istniejących linii produkcyjnych baterii i pojazdów 3. Kompatybilność z obecnymi technologiami baterii i infrastrukturą może również stanowić problem 3. Przebudowa istniejących fabryk lub budowa całkowicie nowych zakładów do produkcji baterii grafenowych wiązałaby się ze znacznymi inwestycjami i czasem, co sprawia, że szybkie wdrożenie do roku 2025 jest mało prawdopodobne dla większości głównych producentów.

6. Istniejące prototypy i demonstracje

  • 6.1 Prototypy specyficzne dla producentów:Przegląd dostarczonych materiałów badawczych nie ujawnia żadnych wzmianek o prototypach hybrydowych typu plug-in z bateriami grafenowymi zaprezentowanych przez Toyotę, Kia/Hyundai, Teslę, BYD lub Chery. Prototypy i demonstracje tych producentów w zakresie zaawansowanych technologii baterii wydają się koncentrować na bateriach półprzewodnikowych 38 lub na ulepszeniach istniejącej technologii litowo-jonowej. Brak publicznie dostępnych informacji o prototypach baterii grafenowych w PHEV od tych producentów silnie sugeruje, że technologia ta nie jest jeszcze wystarczająco dojrzała do bliskoterminowych zastosowań komercyjnych w ich modelach na rok 2025.
  • 6.2 Inne prototypy i demonstracje:W literaturze naukowej i branżowej można znaleźć przykłady prototypów baterii grafenowych w pojazdach elektrycznych opracowywanych przez inne firmy lub instytucje badawcze 9. Chociaż postęp jest widoczny, te prototypy często znajdują się na wczesnych etapach rozwoju lub są tworzone przez mniejsze podmioty, co niekoniecznie przekłada się na natychmiastową gotowość do masowej produkcji przez dużych producentów samochodów w kontekście PHEV. Przejście od prototypu do komercyjnego wdrożenia na dużą skalę w wymagającym segmencie PHEV do roku 2025 pozostaje znaczącym wyzwaniem.

7. Analiza ekspertów i perspektywy na przyszłość

  • 7.1 Opinie ekspertów na temat baterii grafenowych w motoryzacji:Opinie ekspertów co do potencjału baterii grafenowych w przemyśle motoryzacyjnym są generalnie pozytywne w perspektywie długoterminowej, podkreślając ich obiecujące właściwości w zakresie poprawy wydajności pojazdów elektrycznych 3. Jednakże, eksperci zwracają również uwagę na bieżące wyzwania związane z kosztami i skalowalnością produkcji jako główne przeszkody dla wdrożenia tej technologii w najbliższej przyszłości 3. Panuje ogólna zgoda co do transformacyjnego potencjału grafenu, ale jednocześnie podkreśla się, że przed jego powszechnym komercyjnym zastosowaniem w sektorze motoryzacyjnym, szczególnie w wymagających aplikacjach, takich jak PHEV, konieczne są znaczące przełomy technologiczne i w zakresie produkcji.
  • 7.2 Harmonogramy komercyjnego wdrożenia:Prognozy ekspertów dotyczące harmonogramu komercjalizacji baterii grafenowych w przemyśle motoryzacyjnym wskazują, że powszechne wdrożenie jest mało prawdopodobne w horyzoncie czasowym roku 2025. Wiele źródeł sugeruje, że bardziej realistyczny termin to wczesne lub środkowe lata 30. XXI wieku, kiedy to oczekuje się osiągnięcia parytetu kosztów z bateriami litowo-jonowymi 3. Należy to zestawić z bardziej agresywnymi harmonogramami niektórych producentów, takich jak Chery, w odniesieniu do baterii półprzewodnikowych 96. Przeważający konsensus ekspertów wskazuje, że chociaż rynek baterii grafenowych ma znacząco rosnąć, powszechne wdrożenie w samochodowych PHEV przez głównych producentów jest mało prawdopodobne w roku 2025. Inne zaawansowane technologie baterii, takie jak baterie półprzewodnikowe, wydają się być na bliższej ścieżce komercjalizacji dla niektórych producentów.

8. Wnioski

  • 8.1 Podsumowanie ustaleń dla każdego producenta:
    • Toyota: Integracja baterii grafenowych w modelach PHEV Toyoty na rok 2025 jest wysoce nieprawdopodobna. Firma koncentruje się na technologii litowo-jonowej oraz na przyszłych bateriach półprzewodnikowych.
    • Kia/Hyundai: Podobnie, nie oczekuje się zastosowania baterii grafenowych w modelach PHEV Kia i Hyundai w roku 2025. Ich wysiłki w zakresie zaawansowanych technologii baterii są skierowane na baterie półprzewodnikowe.
    • Tesla: Oferta Tesli na rok 2025 składa się z pojazdów w pełni elektrycznych (BEV). Nie ma żadnych wskazówek dotyczących planów wdrożenia baterii grafenowych w potencjalnych przyszłych modelach PHEV w tym okresie.
    • BYD: Modele PHEV BYD na rok 2025 prawdopodobnie będą wyposażone w ich baterie LFP typu „Blade”. Baterie półprzewodnikowe stanowią główny obszar zainteresowania firmy w zakresie technologii nowej generacji, co sprawia, że wdrożenie grafenu w roku 2025 jest mało prawdopodobne.
    • Chery: Chociaż Chery agresywnie rozwija zaawansowane technologie baterii, ich nacisk w najbliższej przyszłości kładziony jest na baterie półprzewodnikowe, co czyni integrację baterii grafenowych w ich modelach PHEV na rok 2025 mało prawdopodobną.
  • 8.2 Ogólna ocena perspektyw baterii grafenowych w PHEV w 2025 roku:Ogólne prawdopodobieństwo pojawienia się pakietów bateryjnych opartych na grafenie w hybrydach typu plug-in wymienionych marek w roku 2025 jest bardzo niskie. Wynika to głównie z wyzwań związanych z opłacalną masową produkcją grafenu o wysokiej jakości oraz braku konkretnych ogłoszeń lub prototypów od wymienionych producentów wskazujących na takie plany w tym horyzoncie czasowym.
  • 8.3 Szersze perspektywy czasowe potencjalnego wdrożenia:Chociaż rok 2025 wydaje się zbyt wczesny na powszechne wdrożenie baterii grafenowych w PHEV przez głównych producentów, technologia ta nadal wykazuje obiecujący potencjał na przyszłość. Dalsze badania i rozwój, a przede wszystkim przełomy w zakresie produkcji i obniżenia kosztów, mogą sprawić, że baterie grafenowe odegrają znaczącą rolę w przemyśle motoryzacyjnym w drugiej połowie lat 20. lub w latach 30. XXI wieku.

Tabela 1: Specyfikacje baterii potwierdzonych modeli hybrydowych typu plug-in na rok 2025

ProducentModelChemia BateriiPojemność Baterii (kWh)Zasięg Elektryczny (WLTP/NEDC/EPA)Czas Ładowania (AC/DC)
ToyotaPrius Plug-in HybridLitowo-jonowa13.6Do 86 km (WLTP) / Do 110 km (miasto)Ok. 4 godz. (Level 2)
ToyotaRAV4 Plug-in HybridLitowo-jonowa18.1Ok. 63 km (EPA)Ok. 2.5 godz. (Level 2)
HyundaiTucson Plug-in HybridLitowo-jonowa13.8Ok. 51 km (EPA)Ok. 2 godz. (Level 2)
KiaSorento Plug-in HybridLitowo-jonowa11.8Ok. 51 km (EPA)Ok. 3.5 godz. (Level 2)
KiaNiro Plug-in HybridLitowo-jonowa11.1Ok. 53 km (EPA)Poniżej 3 godz. (Level 2)
BYDQin Plus DM-iLFP „Blade”8.32 / 18.3246 km / 101 km (WLTC)0.5 godz. (szybkie) / 5.55 godz. (wolne)
BYDSealion 6LFP „Blade”18.392 km (NEDC)Nie podano
CheryTiggo 9 PHEVLitowo-żelazowo-fosforanowa19.494 km (zimowy test)0.42 godz. (szybkie) / 3.5 godz. (wolne)
CheryJetour Shanhai T1Litowo-żelazowo-fosforanowa26.7150 km (CLTC) / 117 km (WLTC)0.5 godz. (szybkie) / 4 godz. (wolne)

Tabela 3: Zaawansowana technologia baterii – skupienie producentów

ProducentGłówny Kierunek Zaawansowanych Technologii BateriiOczekiwany Harmonogram Komercjalizacji
ToyotaBaterie Półprzewodnikowe2027-2030
Kia/HyundaiBaterie PółprzewodnikoweOkoło 2030 lub później
TeslaUlepszenia Litowo-jonowych, Aluminiowo-jonowe, PółprzewodnikoweNieokreślony dla nowych technologii
BYDBaterie Półprzewodnikowe, Ulepszenia LFPDemonstracyjne użycie od ok. 2027, masowa adopcja do 2030
CheryBaterie PółprzewodnikowePlanowane wdrożenie od 2026, masowa produkcja od 2027

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *